Cudzoziemcy mają różne powody, które motywują ich do nauki języka polskiego. Niektórzy pracują w Polsce, inni planują założyć rodzinę i pozostać w naszym kraju na dłużej. Istnieją również osoby, dla których nauka języków obcych jest pasją. Bez względu na powód rozpoczęcia przygody z językiem polskim, często pierwsze zniechęcenie pojawia się bardzo szybko.
Dlaczego tak się dzieje? Jakie są największe bariery w nauce języka polskiego? Poniżej znajduje się 5 z nich, z którymi, w swojej pracy lektorskiej, spotykam się najczęściej.
- "Język polski jest bardzo trudny" - wiele osób zaczyna naukę właśnie z tym przekonaniem, już na starcie nie wierząc, że może im się udać. Negatywne nastawienie i brak wiary we własne możliwości powoduje zniechęcenie i rezygnację. A jaka jest prawda? Czy język polski rzeczywiście jest trudny? Hmm…, powiedzmy, że do najłatwiejszych nie należy, ale chiński, fiński czy arabski również są wyzwaniem, a przecież z powodzeniem uczy się ich mnóstwo ludzi, więc dlaczego akurat TOBIE ma się nie udać???
- „Nie muszę uczyć się języka polskiego, ponieważ w pracy i poza nią swobodnie posługuję się angielskim” – nie oszukuj się, musisz, a przynajmniej powinieneś. Dlaczego? Językiem urzędowym w Polsce nie jest angielski. To prawda, że większość Polaków zna go lepiej lub gorzej, ale nigdy nie masz pewności, że w momencie, gdy będziesz potrzebował czyjeś pomocy, trafisz na osobę, z którą będziesz mógł się porozumieć. Bariera językowa skutecznie utrudnia codzienne życie i dobrze o tym wiesz. Załatwienie prostej sprawy w urzędzie czy zrobienie zakupów może czasami stanowić poważny problem. Oczywiście zawsze możesz poprosić kogoś o pomoc, ale czy o to Ci chodzi? Żeby być zależnym od innych? Czy nie łatwiej zacząć uczyć się polskiego i móc w końcu polegać na sobie???
- „Nie mam czasu na naukę” – to nieprawda, nie masz chęci i brakuje Ci motywacji, czas się zawsze znajdzie, nawet jeśli bardzo dużo pracujesz, masz rodzinę, czasochłonne hobby lub często wyjeżdżasz służbowo. Istnieje wiele różnych wariantów kursów językowych, z których możesz skorzystać. Lektor może przyjeżdżać do Twojej firmy lub mieszkania. Możliwe są również lekcje online. Wystarczy komputer, dostęp do Internetu i możesz uczyć się w każdym miejscu na świecie. Jeśli faktycznie brakuje Ci czasu na powtarzanie materiału z zajęć, co może stanowić problem, ponieważ tylko systematyczność gwarantuje sukces, dobrym rozwiązaniem jest umówienie się z lektorem np. na jednego e-maila dziennie, w którym otrzymasz 5 nowych słów do zapamiętania. Taką ilość jesteś w stanie przyswoić w drodze na lunch, przygotowując kawę lub prowadząc samochód. To tylko przykład, ale idealnie pokazuje, że brak czasu to tylko wymówka.
- „Chcę mówić po polsku, a nie uczyć się gramatyki” – nie będę Cię okłamywać – na początku nauki język polski zniechęca i to bardzo. Głównie za sprawą niezliczonej ilości końcówek, wyjątków i nieregularnych form, które już niejednego obcokrajowca wyprowadziły z równowagi. Apogeum kryzysu przypada zazwyczaj na lekcje poświęcone biernikowi rodzaju męskiego, w którym mamy dwie kategorie: rzeczowniki żywotne i nieżywotne. Podział niby prosty, ale naszpikowany wyjątkami, gdzie reguły mają zastosowanie tylko w niektórych rzeczownikach, ale wierz mi… jeśli lektor ma pomysł na zajęcia, jest kreatywny i lubi swoją pracę, to nigdy nie dopuści do tego, żeby jego uczniowie rezygnowali z kursu z powodu trudnej gramatyki. Chyba nikt przy zdrowych zmysłach nie skupia się na uczeniu tylko reguł użycia danego przypadka i nie wymaga znajomości wszystkich końcówek. Gramatyka jest ważna, ale ważniejszy od niej jest kontekst, w jakim zostaje wprowadzona. Gwarantuję Ci, że jeśli trafisz na dobrego nauczyciela, nawet nie poczujesz, że musisz uczyć się skomplikowanych odmian wyrazów. W naszej szkole pracujemy według nauczania modułowego, o którym więcej możesz przeczytać na naszej stronie internetowej. W skrócie mogę powiedzieć, że wybieramy tematy, które są najbardziej potrzebne osobie uczącej się, np. przedstawianie się, opowiadanie o sobie i swojej rodzinie, pracy i zainteresowaniach, poruszanie się w mieście i pytanie o drogę, rezerwowanie miejsca w hotelu itp. Dużą wagę przywiązujemy również do poprawnej wymowy. Takie metody pracy szybką przynoszą pożądany efekt - obcokrajowiec zaczyna mówić po polsku.
- „Nie mam motywacji do nauki języka polskiego” – to zdecydowanie największa bariera w nauce języka polskiego, ponieważ wszystko inne przestaje mieć znaczenie, jeśli zwyczajnie nie widzimy sensu i brakuje nam chęci do działania. Najważniejsze w nauce języka to postawienie sobie prawidłowo sformułowanego celu. Na pewno nie może on brzmieć „nauczę się języka polskiego”, bo co to tak naprawdę znaczy? Kiedy możemy powiedzieć, że znamy język? Jeśli potrafimy się komunikować? Czy dopiero, gdy biegle czytamy i piszemy? Jeśli postanowiłeś zacząć kurs polskiego, postaw sobie cel, ale taki, który będzie miał niezbyt odległy termin, np. „Po miesiącu będę znał 30 czasowników i będę umiał zbudować z nimi zdania” lub „Po dwóch tygodniach będę umiał się przedstawić, powiedzieć, gdzie mieszkam, skąd pochodzę i jakie jest moje hobby”. Jak we wszystkim również w nauce języków metoda małych kroków przynosi bardzo dobre rezultaty. Aby przyswoić sobie 30 czasowników przez miesiąc, wystarczy uczyć się jednego dziennie, a do zbudowania kilku zdań na swój temat potrzebujesz mniej więcej 20 wyrazów, które poznasz na pierwszych i drugich zajęciach. Gwarantuję Ci, że takie formułowanie celu, który w niezbyt odległym terminie zmusza do opanowania niewielkiej partii materiału, zapewni Ci niesłabnącą motywację do nauki języka polskiego – i oto chodziJ