Mówienie

Poniżej pomysł na zajęcia grupowe dla osób, które mają już za sobą kilka lekcji języka polskiego. Dużo słownictwa zebranego w 8 punktach, które utrwalają umiejętność przedstawiania się, mówienia o swoich zainteresowaniach, wyglądzie i rodzinie. Część słów może być nieznana, dlatego wskazane jest omówienie całości przed przystąpieniem do ćwiczeń. Jak pracujemy? Najlepiej w parach i to takich, gdzie partnerzy nie znają się za dobrze. Ja zawsze przygotowuję osobne kartki, na których zapisuję pytania do poszczególnych punktów, np. "Jak masz na imię"? "Jak się nazywasz"? "Ile masz lat"? itp. Osoby z pary zadają sobie nawzajem poszczególne pytania i zapisują odpowiedzi. Po zakończonym ćwiczeniu przychodzi czas na prezentację, podczas której jedna osoba przedstawia drugą. Oczywiście pomysłów na wykorzystanie tych materiałów może być dużo więcej. 

To ćwiczenie jest świetnym pomysłem na zrobienie przerwy od gramatyki, którą osoby na poziomie A1 są zasypywane prawie na każdych zajęciach. Z mojego doświadczeni wynika również, że jest to dodatkowa motywacja do nauki, ponieważ nagle uświadamiamy sobie, ile jesteśmy już w stanie powiedzieć po polsku, a o to przecież w tym wszystim chodzi.

A1 JA I MOJA RODZINA

Poniższe ćwiczenie można wykorzystać zarówno na zajęciach grupowych i/lub indywidualnych, przed wprowadzeniem podziału na koniugacje polskiego czasownika lub zaraz po nim w ramach utrwalenia. Niektóre zwroty mogą być nieznane, więc dobrze wytłumaczyć poszczególne słówka na samym początku. Temat codziennych aktywności świetnie sprawdza się, gdy chcemy zachęcić osoby uczące się do mówienia. Nagle okazuje się, że są one w stanie powiedzieć po polsku stosunkowo dużo, a to zawsze motywuje. Poza tym pojawiają się tam przysłówki określające częstotliwość danej czynności, pory dnia i wiele innych przydatnych zwrotów. Po wyjaśnieniu nieznanych słów, można poprosić studenta o opisanie swojego dnia, ale można również zadawać pytania: "Co robisz codzienne rano?", "Co robisz często/rzadko?", "Czego nigdy nie robisz?". Aby uniknąć sytuacji, w której nasza rozmowa zacznie przypominać wścibskie wypytywanie, możemy zaproponować, aby osoba ucząca się również nas zapytała o nasze rytuały, korzystając z II formy czasownika podanej w nawiasie. W przypadku grupy można pokusić się o zorganizowanie gry polegającej na znalezieniu osób, które np. codziennie rano piją kawę/nigdy jej piją, jadą/idą do pracy, wieczorem rozmawiają przez Skype itd. Oczywiście możliwości jest bardzo dużo. Trzeba tylko pamiętać, aby dać studentom możliwość zapytania innych osób, a nie skupiać się na wypytywaniu, które czasami może przybrać formę przesłuchania:-) 

Udanej zabawy!

A1 MÓJ DZIEŃ

Pytanie o drogę - arkusz z przydatnym słownictwem (łącznie z angielskimi tłumaczeniami) oraz bardzo prosty fragment planu miasta z przydatnymi dialogami. Na początku ćwiczymy wymowę i to obowiązkowo! Wyrazy typu "skrzyżowanie", "przejść przez", "skręcić", "przejście dla pieszych" są naprawdę bardzo trudne, więc koniecznie należy poświęcić im trochę czasu. Jeśli wymowa jest niezrozumiała, to dalsza praca nad ćwiczeniem nie ma sensu, dlatego trzeba powtarzać - do skutku. A później? Dla grupy świetnie sprawdzają się małe kartki z dwiema lokalizacjami. Zadanie polega na ułożeniu dialogu, jedna osoba pyta: "Gdzie jest uniwersytet?", znajdując się np. w okolicach szpitala, a druga opisuje jej drogę. Można również wyruszyć z określonego miejsca, opowiadając o swoich kolejnych krokach, a reszta ma zgadnąć, do jakiego miejsca zmierzamy. Pomysłów, jak zawsze, jest dużo. 

A1 PYTANIE O DROGĘ

A1 GDZIE JEST?

 Easy Polish, Poznań, Polska     kontakt@easypolish.com.pl     +48 697 260 783